Dasyatnya Kemampuan Otak Manusia

Manusia adalah makhluk berfikir yang tidak pernah berhenti memikirkan sesuatu, sayangnya kemampuan berfikir kita tidak terlatih dan tidak maksimal dalam penggunaannya padahal Otak memiliki kemampuan yang sangat luar biasa. Otak kita semua terdiri dari 11 sampai 15 billion sel neuron, setiap selnya berhubungan dengan 25.000 sel neuron lainnya. Dan 25.000 sel neuron itu hanya sebesar ujung sebatang jarum. Memang jumlah neuron tidak melambngkan kepandaian sesorang tetapi rangkaian yang berhubungan antara neuron satu dengan neuron lainya yang di sebut synapses inilah yang menentukan tahap kecerdasan sesorang.

Otak setiap harinya membutuhkan 25% kalori, Berat otak manusia 6 ons sampai 1,5kg yaitu 1/40 dai berat badan manusia, otak terbagi kedalam tiga bagian yaitu otak neocortex, otak mammalian dan otak reptilian. Saraf bergerak dengan kelajuan 0,5m sesaat ke 100m sesaat (Heimler & Lockard). Ia juga bersambungan dengan cabang saraf yang disebut axon dan dendrite.

Otak neocortex terbagi menjadi dua cerebrum yaitu otak kiri dan otak kanan. Kemampuan otak kita sama canggihnya dengan komputer sebesar bola dunia. Karena tidak terlatih maka kita hanya menggunakan 5 - 10% dari kemampuan mengingat. Otak dapat dilatih dan di tingkatkan menjadi sekitar 300% - 400%.

Otak neocortex mempunyai fungsi dan kemampuan masing-masing otak kiri dikenal dengan otak logic dan otak kanan otak artistic. Fungsi-fungsi otak;

Fungsi Otak Kanan-Kreatif (Creative)
Sintesis, Analogi(membentuk kefahaman sesuatu konsep secara mengaitkan dengan ciri yg serupa, Ruang, Intuitif(kebolehan mengetahui sesuatu dengan tidak melalui proses berfikir yg biasa/mengikut gerak hati), Holistik(kebolehan memahami idea secara keseluruhan), Bentuk/Corak/Pola/Lukisan/Rentak/Muzik/Imej/Visual/Gambar, Imaginasi, Kreativiti (kebolehan menyusun idea-idea dengan cara baru dan imaginative), Global, Interaktif, Gerakan/tarian, Melihat perhubungan dan keseluruhan, Amalan, Serentak, Visi, Perkongsian/Kerohanian, Bunyi semula jadi, Emosi(perasaan), Konkrit.

Fungsi Otak Kiri-Logik(Logic/Numerical)
Bahasa/Lisan, Terancang dan berstruktur, Bukan gerakan, Pengiraan,Penulisan, Melihat Bahagian-bahagian, Teori, Mengawal perasaan, Analisis, Simbolik, Abstrak, Sekuens (turutan), Rasional, Digital, Logik, Fakta, Terperinci, Perancangan, Prosedur, Ulangan, Pengelolaan, Lelurus (linear).

60% dari otak kita terdiri dari system visual, salah satu cara untuk melatih dan membuktikan kemampuan daya ingat kita cobalah latih dengan mengingat visual/gambar dalam setengah detik dan tulislah benda yang dilihat. Imajinasi adalah salah satu kunci untuk belajar dan mengingat daripada peranan otak dalam aktiviti berfikir. Imaginasi yg telah wujud akan melalui beberapa lagi proses internal yg akan menggerakkan anggota-anggota manusia yg lain untuk merealitikan impian-impian yg telah digambarkan itu. Mengingat adalah proses menghidupkan kembali pengalaman

0 komentar: